mandag 30. april 2012

Kjerringråd som virker

Egentlig skulle jeg skrevet dette i går, men så kom Albert Åberg-syndromet og slo meg helt ut. 
Du vet, "skal bare" ...
Men iallfall, nå skriver jeg det!

Jeg hadde laget meg liste over ting som skal gjøres hjemme og ett av punktene var å søke etter hvordan man lager sølvpuss hjemme. 
Fant en link som så grei ut og tenkte at det kan jo ikke skade å teste iallfall. 
FY FLATE FOR EN EFFEKT!!!
Det er det råeste jeg har vært med på noen sinne. 
Brukte ei sølvskje til å røre sammen ingrediensene med og den ble så skinnende blank som den ikke har vært siden jeg fikk den for snart 20 år siden. 

Glemte selvfølgelig å ta før-bilder, så da droppet jeg etter-bilder også. 
Men oppskrifta kan jeg dele med dere. 

  • Varmt vann i kummen
  • 4 spruter Zalo 
  • 1 dl. Eddik 35%
Nå kan du legge oppi det sølvet som skal pusses rent. La det ligge i 3- 4 minutter og vask med en svamp eller myk klut.  Deretter skylles alt i kaldt vann og tørkes med et rent, mykt kjøkkenhåndkle.

Selv valgte jeg å halvere mengden eddik og zalo og heller bruke en bolle fremfor kummen.
Noe så sinsykt rått!
Tror jeg må lete frem litt mer sølv eller sølvplett, bare for å få tatt bilder før og etter. 
Bunadssølvet mitt ble skinnende rent uten at jeg måtte anstrenge meg for å nå ned i kriker og kroker. 
Første gangen på 20 år at jeg pusser det, så det var jo på tide. 
Bilder kommer etter neste tørning med sølvpussing!

Ha en toppers dag, her ser det ut til at sola er i ferd med å bryte seg gjennom skyene. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar