mandag 8. juni 2015

Bare

Har du noen gang tenkt over hvor mye ett ord kan ødelegge?
For meg er ordet BARE det styggeste jeg vet om. 
Hvorfor?

Fordi det kan gjøre enhver uttalelse til noe som gjør vondt eller provoserer mottaker.
Du har enkle utsagn som "det koster bare". Men for folk med dårlig råd så er det ingenting som koster BARE noe som helst skal jeg si deg!
Har du noen gang tenkt over det?

Hvis man er usynlig syk, da er det jo bare å ta seg sammen. Er det ikke?
På lik linje med at en med beinbrudd bare kan slenge krykkene og løpe maraton, eller at en som er lam bare kan reise seg og gå.

For en som blir reisesyk så er det ingenting som heter at en kjøretur bare tar fem minutter.
Og hva med noen som har sosial angst. 
Da er det vel ingenting som heter at det kommer bare 4 til på middag? 

For de som ikke forstår regnskap, som meg selv, så er det ikke bare å sette seg med selvangivelsen og forstå alt som står der. Eller å klare å skjønne debet og kredit for eksempel.
Minus er pluss og pluss er minus, det må jo alle forstå, ikke sant? Fordi det bare er sånn...

Alle de som er redde for edderkopper.
Tror du det for dem er noe som heter at det er jo bare en liten edderkopp.
Eller hva med noen som er hyperallergiske mot pelsdyr? Det er bare en liten hund.
Tror du virkelig at siden dyret er lite så blir allergien mindre?

Forstår du hva jeg mener med at ordet bare er forferdelig stygt?
Det kan knekke en person på få sekunder og helt uten at den som sier det mener noe vondt med det.
Fordi det er et helt uskyldig ord som brukes daglig.

Hvor sinte blir ikke foreldre når ungene kommer og bruker ordet bare?
Unger som bare skal ha noe å drikke, som bare skal på do, som bare vil ha en liten is, som bare vil på kino eller som bare vil ditt eller datt.
Om Albert Åberg finnes det jo en hel bok angående temaet!

Prøv å si til en katteeier at det er jo bare en katt.
Si det til meg og jeg gjør alt jeg kan for å fortelle deg hva jeg mener om utsagnet ditt.
Og dere som sier til oss med rasekatter at dere bare har en huskatt.
Tror du virkelig at katten din er mindre verdt enn min bare fordi jeg har betalt masse for den?
Er du ikke glad i den kanskje? Vil du ikke sørge hvis den blir syk eller dør?

Det finnes absolutt ingenting som er BARE noe som helst.
Det er ikke bare en hund, ikke bare en katt og ikke engang bare en maur. Og det kommer fra meg, som er livredd maur!

Jeg må virkelig si at jeg ikke vet om et mer ødeleggende ord enn BARE!
Tenk deg om før du bruker ordet neste gang, det kan bety veldig mye for noen.

Det er jo bare et ord.

Vel, dette er bare meg...

1 kommentar:

  1. Jeg er så utrolig enig med deg.. Jeg har to ord i verden jeg virkelig ikke liker.. "Bare" er en av de. Og "må" er det andre :-)
    Du skriver kort og konsist, noe som gjør det enkelt og lese og enkelt og forstå. Så får man håper at folk tenker seg om en gang eller to før de bruker ordet ;-)

    SvarSlett